Na parkoviště před Klášterský hostinec U Karlových Varů přijíždí dodávka. Parkovací místa jsou obsazená, a tak zastavuje vprostřed parkoviště. Řidič spouští zadní plošinu a vykládá balíky, které míří do několika místních provozoven. Není jich málo, a tak se na parkovišti záhy tvoří fronta zablokovaných automobilů sahající až do křižovatky u Hroznu…
Právě proti této nepřijatelné praxi nyní Mnichovo Hradiště vytáhlo. Ve čtvrtek 18. dubna uspořádalo schůzku se zástupci většiny přepravních společností a doručovatelů operujících ve městě, v rámci které hledalo oboustranně přijatelný model fungování.
„Chceme otevřít diskusi. Doprava zboží a zásilek je důležitá, musíme ale najít takový model fungování, který nebude zasahovat do provozu města tak, aby doprava kolabovala,“ uvedl radní Ondřej Knobloch debatu týkající se zejména provozu na Masarykově náměstí a v širším centru města. „Jediný, kdo má výjimku ze zákona, je totiž integrovaný záchranný systém,“ dodal Ondřej Knobloch.
„Dříve měla každá provozovna rampu nebo přístup pro zásobování ze zadní strany. To už dnes neplatí. Rampy většinou zmizely při rozšiřování a přestavbách provozoven, a tak býváme svědky i toho, že do dodávky v ranní špičce zastavují na hraně křižovatky a řidiči vykládají zboží přímo ve vozovce,“ konstatuje starosta Jiří Plíhal.
Velitel městské policie Petr Kožený seznámil asi tucet zástupců přepravních společností, mezi nimiž nechyběli zaměstnanci PPL, DPD, DHL Express, We-Do, Top Trans nebo České pošty, jednak s tím, že porušováním pravidel silničního provozu dochází k přestupkům, k ohrožování chodců i poškozování majetku města, ale představil i konkrétní návrh řešení – parkovací místa určená pro vozy přepravních společností.
Kurýři budou mít možnost zastavit na šesti místech: vedle stojanu Nextbike při výjezdu z parkoviště U Karlových Varů, na konci zálivů pro autobusy na obou stranách silnice v prostoru na náměstí, na prostranství mezi hlavní silnicí a sochou Budovce před lékárnou, před bývalým hotelem Zlatá hvězda a v Poříčské ulici vedle večerky.
Navržené řešení bylo jednoznačně přivítáno. Zástupci přepravních společností bez výjimky její uspořádání kvitovali a potvrdili, že Mnichovo Hradiště je první samosprávou, která k podobné diskusi vyzvala. Město dopravcům následně dalo k dispozici materiály, na základě kterých byli jednotliví kurýři proškoleni. Přestože i v dalších týdnech k excesům docházelo, obecně došlo k jednoznačnému zlepšení situace.
Schůzka a z ní vzešlé ujednání je ale jen prvním krokem na cestě k lepší organizaci dopravy na náměstí. Zástupci města se po schůzce obrátili rovněž na provozovatele podniků na náměstí a upozornili je na to, že i po nich bude město chtít, aby si zásobování zorganizovali tak, aby nedocházelo k přestupkům proti dopravním předpisům. Městská policie se na dodržování oboustranně schválených pravidel nyní více zaměří. Přesto je jasné, že půjde o delší proces.
Výzva směřuje i k veřejnosti. Pokud si vyzvedáváte zásilku, mějte na paměti, že je třeba respektovat pravidla silničního provozu. Zastavení na nevhodném místě, i když by to mělo být „jen na minutku“, je pořád přestupkem. U výdejních míst jsou parkovací místa vždy v dochozí vzdálenosti.
Závěrem jedna prosba. Pokud si objednáváte doručení zboží na soukromou adresu v natolik specifické lokalitě, jako je náměstí, vycházejte si s kurýry přepravních společností vstříc. Pokud vás doručovatel požádá, zda si pro balík můžete přijít na vyhrazené místo, a je to jen trochu možné, pokuste se mu vyhovět. I vy tak můžete přispět ke klidnější dopravě v centru města.
Zdroj: Martin Weiss, Kamelot č. 6/2024, ilustrační foto: Petr Novák, mnichovohradistsko.cz