Nezisková organizace 4art, z. s., pořádá druhý večer z koncertního cyklu Rok na 4 doby. Tentokrát se představí symfonický orchestr Česká sinfonietta s šéfdirigentem Radkem Baborákem a hostujícím sólistou na klavír, Miroslavem Sekerou.
Koncert se uskuteční 16. března v 19 hodin v Muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi.
Vstupenky lze zakoupit přes GoOut.
Program:
- Antonín Dvořák: Můj domov
- Franz Liszt: Klavírní koncert č. 1 Es dur
- Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 5 „Osudová“
Dvořákova předehra Domov můj vznikla v roce 1882 při příležitosti oslavy výročí narození Josefa Kajetána Tyla. Pražské Prozatímní divadlo připravovalo činohru, která měla být oslavou Tylovy památky a také měla být povzbuzením pro národ ke sbírkám na nedávno vyhořelé Národní divadlo. Dvořák napsal k této hře předehru, která hudebně vychází z motivu naší národní hymny a z lidové písně „Na tom našem dvoře, všechno to krákoře“. Tato lidová píseň byla součástí Tylovy hry Strakonický dudák.
Hlavní téma Lisztova prvního klavírního koncertu bylo zapsáno do jeho skicáře v roce 1830, kdy bylo Lisztovi teprve devatenáct let. Dílo ale dokončil až v roce 1853 a premiéry se dočkalo ve Weimaru v roce 1855, kdy bylo předneseno samotným skladatelem a za podpory dirigenta H. Berlioze. Na rozdíl od řady jiných Lisztových děl byl tento koncert od počátku publikem vděčně přijímán a byl populární i přes svoji novátorskou formu. Koncert je velmi bravurní, energický a virtuózní a často je přirovnáván k symfonické básni se sólovým klavírem.
Beethoven dokončil Osudovou symfonii v roce 1808. Psal ji v době, kdy začal přicházet o sluch, což se mu – jako úspěšnému klavíristovi a skladateli krátce po třicítce – zdálo jako konec života i umělecké dráhy. Symfonie je zachycením dlouhé cesty (Beethoven ji promýšlel a psal několik let), na které se člověk s osudem pere a nenechává se jím zlomit. Úderný hudební motiv označil Beethoven za rány osudu bušícího na dveře. Poselství symfonie můžeme chápat tak, že osud není nezměnitelný a hlavně nemá nad člověkem moc.
Česká sinfonietta je symfonický orchestr, který vznikl na základech souboru Baborák Ensemble a debutoval na Mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro v roce 2011. Česká sinfonietta se představila publiku na koncertech ve Španělském sále, Rudolfinu, Obecním domě a vystoupila na festivalech MHF Dvořákova Praha, Lípa Musica nebo Svatováclavský hudební festival. Zcela jedinečná je spolupráce s Národním festivalem Smetanova Litomyšl, na němž patří těleso ke stálicím programu. Koncerty České sinfonietty jsou pravidelně přenášeny Českou televizí a Českým rozhlasem.
Klavírista Miroslav Sekera se v roce 2002 se stal vítězem mezinárodní soutěže J. Brahmse v rakouském Portschachu. Již předtím získal ocenění v mnoha významných soutěžích u nás i v zahraničí, jako například: 1. cenu v soutěži F. Chopina v Mariánských Lázních, 1. cenu v soutěži pořádané HAMU (Stipendium firmy YAMAHA), 2. cenu v mezinárodní soutěži v Gaillardu ve Francii. V roce 2016 obdržel cenu hudební společnosti „Salon de Virtuosi“ v New Yorku.
Hře na klavír se věnuje od tří let, kdy jeho nevšední talent objevila vynikající pedagožka profesorka Zdena Janžurová. Současně s klavírem započal studium hry na housle. Díky umění hry na klavír a současně na housle byl vybrán do role malého Mozarta v oskarovém filmu Amadeus režiséra Miloše Formana. Sekera navštívil jako sólový i komorní hráč prestižní pódia, zejména ve Vídni (Wien Konzerthaus, Musikverein), ve Washingtonu (The Kennedy Center), v Tokiu (Opera City Concert Hall) a mnoha dalších městech po celém světě. Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem, předními českými orchestry a festivaly. K jeho stálým uměleckým partnerům patří houslista Josef Špaček, se kterým nahrál CD pro firmu Supraphon, mezzosopranistka Dagmar Pecková či hornista Radek Baborák. V roce 2016 debutoval ve Dvořákově síni pražského Rudolfina v rámci cyklu „Světová klavírní tvorba“. Minulý rok vystoupil na klavírním festivalu R. Firkušného. V roce 2019 koncertoval po Japonsku s legendárním cellistou Tsuyoshi Tsutsumi a v témže roce vystoupil jako sólista na mezinárodním festivalu v japonské Karuizawě, kde provedl 2. klavírní koncert J. Brahmse B dur Op. 83. V dubnu vydal Supraphon jeho sólové CD s díly F. Liszta a B. Smetany. V roce 2020 vydal Supraphon jeho sólové CD s díly F. Liszta a B. Smetany, které mj. získalo ocenění na Pizzicato.lu.
Hornista a dirigent Radek Baborák patří mezi nejvýraznější hudební osobnosti mezinárodní klasické hudební scény. Od svého sólového debutu v roce 1989 spolupracuje s mnoha světovými orchestry a špičkovými dirigenty. Po mnohaletém působení na postu sólohornisty (Berlínská Filharmonie) a obohacen řadou zkušeností na poli komorní hudby, například uměleckým vedením souborů (Baborak Ensemble, Horn Chorus, Afflatus Quintet), se od roku 2008 začal paralelně věnovat kariéře dirigenta.
Baborák také působí jako profesor na Barenboim-Said Academy v Berlíně. V roce 2011 iniciuje založení festivalového orchestru Česká Sinfonietta, jehož je šéfdirigent, a od roku 2013 přebírá umělecké vedení Pražských komorních sólistů. Radek Baborák mimo to spolupracuje s orchestry Duisburger Philharmoniker, Das Symfonie Orchester Berlin, Thüringer Philharmonie, Rheinisches Philharmonie, Malaysian Philharmonic orchestra, Istanbul state orchestra, Mozarteum orchester Salzburg, Symfonický orchestr českého rozhlasu, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Prague Philharmonia-PKF a další. Jako dirigent/sólista vystoupil na renomovaných festivalech jako Maggio muicake Fiorentino, Mozartwoche Salzurg, Pacific music festival, Marta Argeritch festival Beppu, Pražské jaro, Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl.