V pondělí 20. února 2023 došlo k podpisu smlouvy mezi městem Mnichovo Hradiště a stavební firmou BREX, která bude v letošním roce realizovat lávku přes dálnici D10 ve směru na Horku. Projekt za 36 milionů korun by měl být dokončen letos na podzim.
Stavba rychlostní komunikace R10 (dnes dálnice D10) v úseku mezi Mnichovým Hradištěm a Bakovem nad Jizerou byla zahájena v roce 1983. Otevření dopravní stavby o dva roky později výrazně snížilo objem dopravy v okolních městech a obcích, komunikace se však stala rovněž obtížně překročitelnou překážkou, která přeťala krajinu východně od města vedví. Symbolem tohoto rozdělení se stala přerušená lipová alej, kterou se obyvatelé města v minulosti s oblibou ubírali na nedaleký vrch Horka za výhledy na město.
O lávce, která by město s krajinou za dálnicí opět propojila, se v Mnichově Hradišti mluvilo roky. V roce 2015 například v souvislosti s tvorbou strategického plánu města. Vzhledem k vysokým nákladům a množství jiných projektů s vyšší prioritou však bylo jasné, že město se do této investice samo nepustí. V roce 2021 se do věci vložil Nadační fond Škoda Auto (NFŠA), se kterým Mnichovo Hradiště zahájilo plodnou spolupráci krátce po jeho založení v roce 2018. Projekt zástupce nadačního fondu zaujal natolik, že se NFŠA rozhodl financovat částkou 1,3 milionu korun projektovou přípravu.
Zástupci NFŠA a města oslovili několik renomovaných architektonických kanceláří a na základě odevzdaných návrhů vybrali jako projekční kancelář AP atelier Josefa Pleskota, jednoho z nejuznávanějších českých architektů. Projektová dokumentace byla zpracována v druhé polovině roku 2021, v únoru 2022 město získalo stavební povolení a v červnu i klíčovou dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a jeho programu Křížení komunikací 2022 ve výši 29,5 milionu korun. Na konci ledna bylo uzavřeno výběrové řízení na zhotovitele, jehož vítězem se stala liberecká stavební firma BREX spol. s r.o.
„Je až s podivem, jak hladce se dosud dařilo projekt navzdory turbulentní situaci ve stavebnictví posouvat kupředu,“ hodnotí starosta Mnichova Hradiště Jiří Plíhal.
„Nyní máme připravený projekt renomované architektonické kanceláře, třicetimilionovou dotaci ze SFDI i spolehlivou firmu, která v Mnichově Hradiště už stavěla komunitní centrum v Mírové ulici. Můžeme se tedy pustit do práce. Zvlášť musím vyzdvihnout zapojení Nadačního fondu Škoda Auto, který byl v této věci hlavním iniciátorem. Není nadnesené říci, že bez NFŠA by lávka přes dálnici nevznikla,“ dodává starosta.
S NFŠA, který v posledních třech letech v Mnichově Hradišti podpořil více než dvě desítky projektů asi 17 miliony korun, město nyní jedná ještě o další finanční podpoře na samotnou realizaci lávky.
Stavba lávky bude zahájena v březnu. Město rovněž pozve na slavnostní poklepání základního kamene. Během prací si stavba několikrát vyžádá krátké omezení provozu na dálnici. První chodci a cyklisté by po nové lávce měli dálnici překonat letos před koncem roku. Lávka bude mít jednak rekreační význam – z Horky učiní opět cíl procházek a zvýší i dostupnost Českého ráje, jednak přispěje ke zvyšování prostupnosti krajiny v okolí Mnichova Hradiště, která je kvůli dálnici D10 na jedné straně a řece Jizeře na straně druhé značně segmentovaná. Vytvářet nová spojení mezi městem a okolními sídly patří k dlouhodobým snahám vedení města – vedle lávky přes dálnici bude v letošním roce vystavěna i lávka přes Jizeru u Kofoly vedoucí na Klášter Hradiště nad Jizerou (dodavatelem bude rovněž BREX), město rovněž obnovuje historické cesty v krajině.
Lávka přes dálnici patří v letošním roce společně s rekonstrukcí budovy Klubu Mnichovo Hradiště na Masarykově náměstí čp. 299 (zhruba 50 milionů korun), kde sídlí mnichovohradišťská kulturní organizace, a lávkou přes Jizeru (19,7 milionu korun) k trojici největších investičních akcí města.