Zastupitelé Středočeského kraje tento týden v pondělí schválili podepsání smlouvy s Ministerstvem dopravy ČR. Smlouva upravuje vzájemnou objednávku dopravních služeb na vybraných železničních tratích, stanovuje jednoznačné podmínky integrace železničních linek v objednávce ministerstva do systému PID a také umožní provádění kontroly kvality na spojích Ministerstva dopravy ze strany Středočeského kraje a Prahy. Hlavní město Praha bude smlouvu schvalovat na prvním podzimním zastupitelstvu.
Smlouva Středočeského kraje a Prahy s Ministerstvem dopravy nastavuje pravidla objednávky dopravních služeb na rychlíkových linkách R21 v úseku Praha – Turnov (– Tanvald), R22 v úseku Kolín – Bezděz (– Česká Lípa – Rumburk) a nově připravované lince R24 v úseku Praha – Bezděz (– Česká Lípa – Rumburk). Po zahájení platnosti nové smlouvy vzešlé z připravovaného nabídkového řízení Ministerstvo dopravy na základě dohody zajistí veřejné služby v přepravě cestujících v úseku mezi Prahou, Mladou Boleslaví a Bezdězem, kde převezme vlaky stávajících linek R43 Praha – Mladá Boleslav a L4 Mladá Boleslav – Bezděz (– Rumburk), doposud objednávané Středočeským krajem a hlavním městem Prahou, a včlení je do nové linky R24.
Středočeský kraj a Praha recipročně převezmou do své objednávky zrychlené spojení Praha – Kladno – Rakovník, dosud zajišťované rychlíkovou linkou R24 v objednávce státu. Bude tak možné sjednotit uvedené provozní soubory do logických celků vždy pod jednoho objednatele.
Uzavřením smlouvy dojde rovněž k nastavení jednoznačných podmínek integrace železničních linek do systému Pražské integrované dopravy (PID). V současné době kraje totiž objednávají osobní a spěšné vlaky, ministerstvo naopak rychlíky a expresy. Osobní a spěšné vlaky jsou již plně integrovány do systému PID.
„Z pohledu kraje je tak nutné řešit situaci, kdy stát vysoutěží nového dopravce, který bude provozovat jednotlivé rychlíkové linky, a zároveň bude třeba zachovat na těchto linkách stávající stav, kdy cestující s jízdním dokladem PID bude moct tyto linky využít,“ objasňuje Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
Povinnou integraci rychlíkových linek bude ministerstvo včetně podmínek rozdělení tržeb dopravy nově včleňovat do zadávací dokumentace.
„Součástí podmínek jsou i jednoznačná pravidla pro dělbu tržeb na tyto rychlíkové linky a závazek krajských objednatelů navyšovat tento podíl v případě růstu počtu cestujících či probíhající inflaci,“ potvrzuje Ondřej Michalčík, ředitel Odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy. Právě posledně jmenovaná podmínka u soutěžených smluv ministerstva chyběla a dopravci za integraci spojů do systému PID požadovali tzv. protarifovací ztrátu, kterou byl Středočeský kraj nucen dopravci hradit. „Tento stav je pro kraje značně nevýhodný, i vzhledem k tomu, že tato protarifovací ztráta je navíc doplácena s DPH, poněvadž se z pohledu zákona nejedná o kompenzaci,“ doplňuje Petr Borecký.
Smlouva řeší také postup pro další soutěže, kdy se budou smluvní strany vzájemně informovat o jejich přípravě. V případě vypsání soutěží na jednotlivé rychlíkové linky ze strany státu budou podmínky uznávání tarifu PID řešeny dodatkem k této smlouvě se stanovením podmínek i pro další železniční linky.
Posledním důležitým bodem je zajištění možnosti kontrol kvality na ministerstvem objednávaných spojích, které se v některých případech potýkají s nedostatky. „Společně se Středočeským krajem máme zkušený tým kontrolorů, kteří pro naše cestující pohlídají kvalitu poskytovaných služeb i na ministerských linkách zahrnutých v systému PID,“ uzavírá Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy.