Cestování po Středočeském kraji v systému PID budou mít cestující brzy opět o něco snazší. Středočeští radní minulý týden na svém zasedání rozhodli o přípravě zavedení mnoha novinek. Zatraktivněn bude Tarif PID ve Středočeském kraji, změní se koncepce odbavení cestujících a rozjedou se další nástroje podporující veřejnou mobilitu.
Cestující ve Středočeském kraji se dočkají řady novinek, které jim usnadní cestování. Radní dnes vzali na vědomí projektový záměr přednesený radním pro veřejnou mobilitu Petrem Boreckým a uložili IDSK na něm dále pracovat.
„Veřejnou dopravu chceme ve Středočeském kraji dále zlepšovat a modernizovat. Dílčí změny tedy připravujeme v tarifu a v odbavení. Nové budou i nástroje podporující mobilitu jako službu,“ jmenuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
„Vše bude primárně řešit náš interní tým IDSK. Spolupracovat budeme s krajským odborem veřejné mobility, pražským organizátorem veřejné dopravy ROPID a zástupci hlavního města Prahy,“ doplňuje Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
Dílčí úpravy tarifu PID
Nejen díky spuštění provozu železničních linek S49 a S61, které budou od prosince 2024 provozovány společností Regiojet v objednávce hlavního města Prahy, ale i zahájení provozu nových jednotek RegioPanter a RegioFox v kraji bude zaveden do systému tarifů PID i jízdní doklad pro 1. třídu.
V rámci vysoutěžených smluv s autobusovými dopravci pro provoz ve Středočeském kraji kraj připraví zaměstnanecké jízdné v tarifu PID pro jejich zaměstnance, především řidiče a dispečery.
Současné nastavení tarifu PID není atraktivní pro cestování skupin, je tedy nekonkurenceschopné vůči přepravě autem, a to zejména pro rodiny s více dětmi. IDSK tedypřipraví zvýhodnění pro rodiny s dětmi pomocí nižšího tarifu ve vybraných obdobích, především o víkendech a státních svátcích (tzv. víkendový a sváteční family ticket). Zavedení tohoto tarifního produktu rovněž zrychlí a zjednoduší dobu odbavení těchto cestujících.
Ceny ročních kuponů, zvláště pro více vnějších pásem, představují pro cestující vysoký jednorázový finanční výdaj. Proto kraj připravuje zavedení pravidelné splátkové formy úhrady ročního jízdného s automatickou obnovou – tzv. Netflix systém.
Koncepce odbavení cestujících
Pilotní projekt nástupu do autobusů všemi dveřmi bude od 1. prosince 2024 rozšířen o linky 823, 484, 481, 785, 805 a 858. Rovněž bude pokračovat stávající režim nástupu všemi dveřmi na linkách 519 a 705, který byl spuštěn letos v květnu. Ode dne vyhlášení (nejdříve však k 1. prosinci 2024) bude pilotní provoz realizován i na lince 409, pokud k tomu dá souhlas společnost ROPID. Předpoklad délky celého pilotního projektu na všech zmíněných linkách je do 30. listopadu 2025. A proč je pilotní provoz prodloužen? Dosavadní získané údaje z provozu těchto dvou linek nejsou prozatím dostatečně vypovídající Cestující, i přes informace na zastávkách a v autobusech, ze zvyku nastupovali předními dveřmi a kupovali si jízdenky přímo u řidiče.
Spolu s projektem nástupu všemi dveřmi, které mělo zrychlit odbavení a snížit nároky na řidiče, se otevřela otázka pořízení jízdních dokladů. Aby byl nástup i odbavení co nejrychlejší, IDSK provede analýzu možného zavedení samoobslužných validátorů. Dokument by měl přinést počet potřebných zařízení a vyčíslení investičních i provozních nákladů, včetně ekonomického přínosu.
Rozvoj nástrojů podporujících mobilitu jako službu (MaaS – Mobility as a Service)
Mobilní aplikace PID Lítačka bude do konce roku 2025 rozšířena o novou formu prodeje jízdného formou „Klikni a jeď“, kdy je cestujícímu cena jízdenky vypočtena podle projeté trasy se zastropováním na úrovni 24hodinových jízdenek. Bude využit současný tarif PID. Cestující si ve své aplikaci PID Lítačka označí nástup a výstup a systém za něj automaticky vypočte jízdné, které mu bude strženo z přiřazené platební karty. Finální náklady a harmonogram zavedení nové funkcionality budou součástí úvodní analýzy. S informacemi bude seznámena rada kraje v listopadu 2024.
V PID Lítačce budou nově integrovány další MHD a poplatky za parkování na parkovištích P + R.
Součástí projektu je i rozvoj datového centra IDSK sloužícího ke sběru a zpracování dat, např. odbavení cestujících ve vozidlech, automatické sčítání cestujících, výkazy dopravců aj.