V pondělí 1. listopadu v podvečer se v sálu mnichovohradišťského kina konalo veřejné setkání k úpravám ulic Ivana Olbrachta (části od Jiráskovy ulice po ulici Jana Švermy), Smetanova, Žižkova a Dr. Hořice. Zhruba třicet obyvatel dotčených ulic se na setkání seznámilo s důvody pro rekonstrukci lokality a základními cíli proměny.
Zástupci města shrnuli dosavadní postup, nastínili harmonogram prací a představili připomínky k prvotní verzi studie, kterou dostali obyvatelé lokality v létě do schránek. Projektant Jiří Šklíba poté představil podrobněji aktualizovanou verzi studie, která měla být jakýmsi kompromisem mezi požadavky technických předpisů či Dopravního inspektorátu Policie ČR (především bezpečnost a prostupnost lokality) a obyvateli lokality (především dostatek parkovacích míst, ale také zklidnění automobilové dopravy).
Základní principy proměny jsou následující:
- V celé lokalitě bude zaveden dopravní režim „zóna 30 km/h s předností zprava“. Dojde ke snížení (či zpomalení) množství dešťových vod odváděných do jednotné kanalizace s využitím částečně vodopropustných chodníků a parkovacích stání. Vjezdy do objektů budou přes zkosený obrubník tak, aby se nemusela snižovat niveleta chodníku v každém vjezdu (aby na chodníku nevzniklo „vlnobití“). Chodníky jsou ve všech ulicích umístěny po obou stranách tak, aby byl umožněn pěší přístup do všech objektů. Uvnitř území vzniknou místa pro přecházení, na okrajích u křižovatek s frekventovanějšími ulicemi i přechody pro chodce.
- V ulicích Smetanova, Žižkova a Dr. Hořice je navržen jednosměrný provoz s možností pohybu cyklistů v protisměru. Vozovka bude mít šíři 4,5 metru, podélná parkovací stání 2 metry (umístění po pravé straně jízdy), chodníky 1,5 až 1,9 metru. Křižovatky těchto ulic budou vyvýšené.
- V ulici Ivana Olbrachta zůstanou dva jízdní pruhy šíře 6 metrů s podélným parkovacím stáním šíře 2 metry (střídavě po obou stranách, aby bylo možno parkovat z obou směrů jízdy). Dojde ke směrovému vyosení vozovky, které povede ke zpomalení jízdy. Chodníky budou 1,8 až 2,3 metru široké.
V následující moderované diskuzi se ukázalo, že ne všichni jsou s návrhem spokojeni a někteří obyvatelé pociťují obavy z nedostatku parkování v ulicích. Projektant Jiří Šklíba vysvětlil, že požadavek na často zmiňované dva parkovací pruhy v ulicích Smetanova, Žižkova a Dr. Hořice je problematický s ohledem na nedostatečnou šíři komunikace. Jediným možným řešením by bylo zrušit chodník po jedné straně komunikace. I pokud by s tímto řešením souhlasili obyvatelé přilehlých nemovitostí, mohla by takový záměr zhatit výše nákladů na přeložku elektrického vedení nebo názor již zmiňovaného dopravního inspektorátu. Jisté uklidnění přinesla informace, že pokud jde o šíři komunikace včetně parkovacího pruhu, nedochází v návrhu ke změně k horšímu, naopak se někde vozovka rozšiřuje. Díky jednosměrnému provozu tak bude možné nejen legálně zaparkovat po pravé straně jízdního pruhu, ale také zastavit na nezbytně nutnou dobu (například pro vyložení věcí) i na levé straně a vozovka zůstane průjezdná.
V diskuzi padly i dotazy na svod dešťových vod – primárně by si jej měli zajistit majitelé nemovitostí na vlastním pozemku. V nezbytných případech bude možné svod zaústit i do dešťové kanalizace. Proběhla také dohoda o zamezení průjezdu nákladních aut nad 7,5 tuny.
Na závěr měli občané možnost připomínkovat konkrétní záležitosti týkající se jejich nemovitostí, například zakreslení či rozšíření vjezdu, přesun sloupu veřejného osvětlení a podobně. Na případné připomínky je čas i nadále, a to do neděle 7. listopadu 2021. Své připomínky směřujte k projektovému pracovníkovi města Ondřeji Šindelářovi (tel. 326 776 619, 720 070 039, e-mail: ondrej.sindelar@mnhradiste.cz, kancelář č. 209 – 2. patro radnice).
S materiály ze setkání se můžete seznámit na webu města.
A jaký bude další postup? Po schválení finální verze studie, s jejíž výsledkem seznámí město občany na svém webu, zpracuje projektant Jiří Šklíba projektovou dokumentaci pro stavební povolení. Získání stavebního povolení se předpokládá v průběhu roku 2022. V příštím roce by mělo dojít také k výběru zhotovitele stavby. Samotná rekonstrukce ulic je v plánu po etapách, pravděpodobně od roku 2023. Navazovat by měla na výměnu některých inženýrských sítí v lokalitě, se správci sítí bude další postup koordinován.
Zdroj: město Mnichovo Hradiště