Investiční plány města Mnichovo Hradiště pro letošní rok byly ambiciózní. Měla být takřka dokončena revitalizace náměstí – po letošní etapě už mělo zbývat opravit pouze bezprostředního okolí budovy Klubu. Kompletní rekonstrukce Klubu měla pokračovat obnovou fasády, střechy i vnitřních prostor. V Mírové ulici byla zahájena rekonstrukce školky, která je spojená s vybudováním nové třídy, a v sousedství areálu společnosti Kofola byla zahájena výstavba lávky přes Jizeru. Komplikace, které způsobila válka na Ukrajině a napjatá mezinárodní situace, však všechny tyto plány poznamenaly.
„V předchozích dvou letech jsme se obávali ekonomických dopadů covidu. Skutečné problémy a výzvy však přinesla až ruská agrese na Ukrajině a její důsledky. Město a jeho investiční odbor je v takřka každodenním kontaktu s dodavateli, pravdou však je, že celý segment stavebnictví, a tím nemyslím jen české stavebnictví, je v krizi,“ předesílá starosta města Ondřej Lochman.
Ceny stavebních materiálů vzrostly o desítky, ale v některých případech i o stovky procent, některé materiály náhle k dostání vůbec nejsou nebo se na ně čeká měsíce, stavebním firmám chybí pracovní síla, kvůli obtížnému plánování se nedaří dodržovat harmonogramy. Firmy rovněž iniciují dodatečná cenová jednání, protože smlouvy uzavřené v minulém roce jsou pro ně najednou extrémně nevýhodné. Městům se za nejisté situace nedaří vybírat dodavatele, a mnohdy tak přicházejí o již získané dotace. Koordinovat jednotlivé investiční akce se daří pouze se štěstím. Všem těmto problémům čelí také Mnichovo Hradiště.
„Realizujeme velké projekty, jejichž příprava zabrala roky. Například revitalizace náměstí je svým rozsahem a měrou, jakou ovlivňuje život obyvatelům města, komplikovaná sama o sobě. Navíc ji nemůžeme vnímat jako izolovanou investiční akci. Musíme ji koordinovat s rekonstrukcí budovy Klubu nebo s připravovanou rekonstrukcí silničního mostu přes Jizeru ve směru na Klášter, kterou chce na podzim zahájit Středočeský kraj. Pokud by se v tomto soukolí něco zadrhlo, měli bychom zaděláno na problém,“ konstatuje místostarosta Jan Mareš.
Město vsadilo na jistotu a revitalizaci náměstí se rozhodlo prodloužit. Západní část náměstí, která si vyžádá dočasné omezení provozu v úseku od náměstí ke kostelu sv. Jakuba, bude vzhledem k rekonstrukci silničního mostu u Kofoly realizována v roce 2024. V příštím roce by mělo být dokončeno okolí Klubu a letos bude dokončena plocha mezi Klubem a poštou, kde se aktuálně dláždí a rovněž pracuje na novém vodním prvku. Hotová a již v provozu je osmikubíková retenční nádrž, která vznikla v prostoru před budovou Klubu a do níž jsou z Klubu sváděny dešťové vody. Z této nádrže bude na náměstí zavlažována zeleň.
Rekonstrukce budovy Klubu letos navzdory očekáváním pokračovat nebude. Do výběrového řízení se přihlásila jediná firma, která nakonec z projektu před podpisem smlouvy vycouvala. Výběrové řízení bude muset být vypsáno potřetí.
Odložená rekonstrukce Klubu má však i pozitivní aspekt, který souvisí s rekonstrukcí Mateřské školy Mírová. Tady práce pokračují a nabírají zpoždění pouze dílčího charakteru. „To, že na podzim školku otevřeme, stále platí. Firma nám sice nedokáže zaručit, že se podaří k 1. září otevřít i novou třídu, ale i kdyby zpoždění dosáhlo několika týdnů, stále budeme mít k dispozici náhradní třídy v prostorách bývalé výdejny jídel v Mírové ulici nebo v budově Klubu. Dokončení rekonstrukce školky a otevření nové třídy pro 24 dětí nám bude odměnou za trpělivost. Konečně nám totiž vyřeší poptávku po místech ve školkách, která je dlouhodobě vyšší než počet míst,“ říká místostarosta Jiří Plíhal.
Zatímco rekonstrukce školky patří ve výsledku k investicím s hladším průběhem, a to navzdory mnoha dílčím problémům, stavba lávky u Kofoly pro pěší a cyklisty je pravým opakem. Tady se práce na dlouhé týdny zcela zastavily.
„Zásadní problém představují v tomto případě subdodávky. Dodavatel nemá ocelové nosníky, těžko shání i další stavební materiál. Problém má také s kapacitou pracovníků. Bohužel na rozdíl od stavební firmy, která staví školku a která s městem příkladně spolupracuje a sama navrhuje řešení, jak překážky řešit, firma Reader-Falge, která staví lávku u Kofoly, prakticky nekomunikuje a pokud, tak dané dohody neplní,“ podotýká Jiří Plíhal.
Jak ukazují výše uvedené příklady, situace na poli investic není aktuálně nejrůžovější, přesto se celý investiční odbor městského úřadu usilovně snaží fungovat jako za normálních okolností – dotahovat rozběhnuté akce do zdárného konce a připravovat akce nové. Z těch větších můžeme zmínit například revitalizaci ulice Čsl. armády, přípravu kompletní rekonstrukce ulice Víta Nejedlého (v roce 2024 plánuje Středočeský kraj zahájit rekonstrukci průtahu městem, město v koordinaci s ním zrekonstruuje uliční prostory), nástavbu nad krčkem na Základní škole Sokolovská nebo úsekové radary. Třebaže okolnosti nejsou nejpříznivější, Mnichovo Hradiště ve svém rozvoji ustrnout nehodlá.
Zdroj: Kamelot č. 7/2022