S příchodem zimy přerušila stavební firma práce na revitalizaci ulice Víta Nejedlého a pokračovat bude na jaře. Takřka hotová první etapa naznačuje, jak bude páteřní komunikace vypadat, až bude zcela hotová.
Na asi 300metrovém úseku od kruhového objezdu po křižovatku s ulicí Čsl. armády vznikly nové chodníky, zálivy pro autobusy, ostrůvky zeleně i parkovací místa vydlážděná propustnou dlažbu, byly tu instalovány nové lampy veřejného osvětlení a v posledním možném termínu se podařilo opravený úsek ulice rovněž opatřit novým povrchem. Pokládku v původně plánovaném termínu totiž zhatil déšť a sněžení, a tak byl asfaltový koberec položen až 11. prosince.
V polovině prosince proběhl ještě nástřik vodorovného dopravního značení a revitalizovaný úsek byl zkolaudován pro předběžné užívání. Dokončit se nepodařilo pouze chodníky na jedné straně ulice mezi ulicemi Dukelská a Čsl. armády, které jsou vysypané hrubým štěrkem a dokončeny budou na jaře. Než se stavba s příchodem jara opět rozběhne, bude ulice průjezdná obousměrně, během roku se však dopravní opatření budou několikrát měnit.
„Etapizace stavby v letošním roce je na stole. Zbývající úsek k roubence na náměstí bude patrně rozdělen na tři části. O konkrétních opatřeních budeme informovat v předjaří,“ říká místostarosta Jan Mareš.
Nejsložitější situace bude v úseku mezi ulicemi Jaselská a Svatopluka Čecha. Vzhledem k tvaru vozovky a její skladbě bude zhotovitel muset odkopat kompletní těleso komunikace včetně dlažebních kostek z 19. století a založit silnici od základů. To je nutným předpokladem toho, aby se ulice v tomto místě zbavila svého vypouklého tvaru.
Už nyní je jisté, že revitalizace si vyžádá v letošním roce dočasně i úplnou uzavírku některých úseků ulice. Tato dopravní omezení se bude město snažit naplánovat zejména na období letních prázdnin. Platí však, že investiční akci realizuje město společně s krajskou správou silnic a každý účastník je zodpovědný za svou část – město za uliční prostory, kraj pak za vozovku.
Revitalizace přinese sjednocení celkového vzhledu uličního prostoru v podobném duchu, jako tomu je na sídlišti Jaselská nebo na Habeši. Dojde k zúžení vozovky na standardní šíři dvou jízdních pruhů, tedy dvakrát tři metry, vytvoření jasně vymezených parkovacích míst, kultivaci zeleně (v již hotovém úseku budou stromy a dřeviny vysázeny nejpozději v předjaří), nové chodníky budou spádované tak, aby odváděly dešťovou vodu do zeleně.
Největší investiční akce letošního roku bude pokračovat po celý letošek. Cílem města je, aby se zbývající práce podařilo v tomto kalendářním roce stihnout dokončit. Tomuto požadavku bude stavba přizpůsobená, za dopravní komplikace se tak město předem omlouvá.
Projektu byla poskytnuta finanční podpora ze strany Evropské unie prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu, jenž je řízený Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Realizován je ve spolupráci s Krajskou správou a údržbou silnic Středočeského kraje, která financuje rekonstrukci vozovky. Projektovou přípravu a realizaci dále podpořil Nadační fond ŠKODA AUTO.
Martin Weiss, Kamelot č. 1/2025
Foto: Petr Novák, mnichovohradistsko.cz
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák
Foto: Petr Novák