Na některých málo využívaných lokálkách přestanou jezdit vlaky. Je mezi nimi i trať z Bakova do Bousova

Na některých málo využívaných lokálkách přestanou jezdit vlaky. Je mezi nimi i trať z Bakova do Bousova. Ilustrační foto: Jan Juřena

Rada Středočeského kraje na svém zasedání 29. července jednomyslně schválila úsporná opatření na železnici v podobě částečné či úplné redukce provozu na některých tratích. Našeho nejbližšího okolí se týká úplné ukončení dopravy trati 063 (Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov), a to od platnosti nového jízdního řádu (12. prosince 2021).

K záměru radní přistoupili po důkladném s analýzou provozu na málo využívaných lokálních tratích na území Středočeského kraje. Záměrem je zefektivnění veřejné dopravy a převedení výkonů z málo vytížených železničních tratí na autobusovou dopravu. Celková předpokládaná finanční úspora by měla dosáhnout cca 52 milionů korun. Rada kraje uložila radnímu pro oblast veřejné dopravy Petru Boreckému tento záměr kraje představit zástupcům samospráv dotčených obcí.

„Železniční tratě vznikly na přelomu 19. a 20. století, dnes je ale doba jiná. Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce,“ říká radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký (STAN), který analýzu málo využívaných lokálních tratí radním předložil. Pro porovnání: náklady na jeden vlakokilometr provozování lokálky vychází na 95–135 korun, naproti tomu kilometr autobusové dopravy vychází na 40–50 korun.

Dále Petr Borecký upozornil, že do budoucna by se rozdíly v nákladech na jeden kilometr měly zvyšovat i díky povinnému zavádění zabezpečovacího systému ETCS a nezbytné obměně vozového parku. To by navýšilo cenu jednoho kilometru lokálky o další desítky korun. „Takže autobus bude dvakrát levnější a někde by bylo dokonce levnější cestování vozit cestující taxíkem,“ upozornil. Podle něho rozhodli o způsobu dopravy cestující svým nezájmem o tento druh dopravy.

Na trati 063 byla původně zajišťována osobní vlaková doprava z Bakova nad Jizerou přes Dolní Bousov do Kopidlna. V roce 2010 však došlo k ukončení provozu na úseku Dolní Bousov–Kopidlno a i v úseku Bakov nad Jizerou–Dolní Bousov dochází k postupnému omezování spojů. Podle aktuálního jízdního řádu zde jezdí vlaky již pouze o víkendech v období od 27. března 2021 do 31. října 2021.

Kompletní přehled tratí, kterých se omezení dotkne, najdete na webu kraje.

Kategorie: 

Odběr novinek o Mnichovohradišťsku

Přihlaste se k odběru informací e-mailem, aby vám už žádná z novinek na Mnichovohradišťsku neunikla!

Go to top