Při nehodě na D10 dnes zemřela žena, která chtěla pomoct účastníkům. Jak bezpečně pomáhat u nehod na dálnicích?

Dnešní nehoda na D10. Foto: Policie ČR

Ač o dopravních nehodách náš web obvykle neinformuje, v některých případech to smysl má. Dnes ráno na dálnici D10 zemřela žena, která chtěla pomoct účastníkům dopravní nehody. Rádi bychom tedy připomněli, jak důležitá je prevence nehod a bezpečnost těch, kdo u nehod pomáhají. Víte, jak se bezpečně zachovat, pokud pomáháte u nehody? Například většinou není třeba se bát výbuchu havarovaných vozidel, naopak je třeba vyvinout úsilí k tomu, aby vás nesrazil nepozorný řidič projíždějící okolo...

Na D10 došlo dnes ráno k několika dopravním nehodám mezi 48. až 50. kilometrem, tedy za mostem na Horní Stakory a motorestem u letadla. „Na zledovatělé vozovce havarovalo v obou směrech několik vozidel,“ uvedla policie na svém twitterovém účtu.

První nehoda se stala po půl sedmé u Bakova nad Jizerou, kde havarovala dvě auta ve směru na Prahu. U Kosmonos pak v opačném směru bourala tři vozidla. Po osmé hodině došlo k obnovení provozu směrem na Prahu, po desáté hodině i na Liberec.

Při jedné z nehod ve směru na Liberec zemřela žena. „Vystoupila z vozu a zastavila před dopravní nehodou, která se stala před ní. Měla na sobě reflexní vestu a zřejmě se šla zeptat osádky, zda něco nepotřebuje. Tuto ženu srazil další projíždějící řidič. Měla velmi závažná poranění a přímo na místě zemřela,“ uvedla policejní mluvčí Vlasta Suchánková.

Jak se tedy chovat v případě, že se stanete svědkem (případně i účastníkem) dopravní nehody?

Vaše bezpečnost je na prvním místě

Pamatujte, že vaše vlastní bezpečnost je na prvním místě, u dopravní nehody to platí dvojnásob. Pohybovat se v provozu na pozemních komunikacích ve snaze poskytnout první pomoc bez adekvátního zajištění bezpečnosti je hazard se životem. 

Přizpůsobte rychlost jízdy počasí

Zní to banálně, ale první řadě je především potřeba předvídat a nehodě předejít. Někteří řidiči vůbec nedbají na špatné počasí a při takových podmínkách nezpomalí, případně zpomalí nedostatečně. Kvůli špatné viditelnosti tak nedokážou reagovat na nabouraná vozidla před sebou a srazí se s nimi, čímž nehodu dále zhoršují. Na paměti je třeba mít, že na sněhu či dokonce náledí se brzdná dráha významně prodlužuje. Jestliže na suchu při 130 km/h po započtení reakční doby zabrzdíte na nějakých 129 metrech, na zledovatělé vozovce to může být klidně 470 metrů.

Výstražná světla zapněte již při zpomalování

Jestliže už na nehodu (případně pomalu jedoucí nebo rovnou stojící kolonu) před sebou zareagujete, je rozhodně nutné na ni upozornit také řidiče za sebou. To znamená během zpomalování zapnout výstražná světla. Včasné a pozvolné přibrzďování před kritickým místem a rozsvícení varovných blikačů by mělo upozornit na nebezpečnou situaci i lehkomyslné rychle jedoucí řidiče za vámi.

Zastavujte tak, abyste nebránili v průjezdu vozidlům IZS

Pokud už do stojící kolony dojíždíte, myslete na to, že byste měli zastavit tak, abyste nebránili průjezdu vozidel záchranářů k nehodě. V případě dálnice vozidla v levém jízdním pruhu musí stát co nejvíce ke středovému pásu a vozidla v pravém jízdním pruhu co nejvíce k pravému okraji vozovky tak, aby mezi nimi vznikl dostatečný prostor pro průjezd vozidel integrovaného záchranného systému. Na tříproudé dálnici se řidiči v levém pruhu řadí vlevo, ti v ostatních co nejvíce vpravo. 

Je-li to možné, zastavujte až za nehodou ve směru jízdy

Vždy se řiďte situací na místě. Nezastavujte v nepřehledném úseku (v zatáčce, za horizontem). Zastavte ve směru jízdy při pravém okraji vozovky až za dopravní nehodou (samozřejmě neblokují-li havarovaná vozidla celou šířku silnice). Pokud byste se pokusili zastavit vedle nehody, případně před nehodou, vzniká tím velice nebezpečná situace pro vozidla jedoucí za vámi. Pro takové zastavení by bylo nutné prudké brzdění, na které by řidič jedoucí za vámi nemusel stihnout zareagovat. Rovněž nikdy nepřejíždějte do protisměru.

Ještě před opuštěním vozidla si oblékněte reflexní vestu

Než vystoupíte z auta, zatáhněte ruční brzdu, vypněte motor a nechte zapnutá výstražná směrová světla. Ještě před opuštěním vozidla si oblékněte reflexní vestu. Že ji máte v kufru? Chyba! Před další jízdou si ji dejte někam, kde bude po ruce. Rovněž si před opuštěním vozidla dejte do kapsy mobilní telefon a případně si vezměte lékárničku. Teď přišel čas na postavení reflexního trojúhelníku. Ostatní pasažéři vám buď mohou pomoci v těchto krocích (pouze pokud mají oblečenou reflexní vestu), případně je pošlete mimo vozidlo pryč ze silnice.

Pohybujte se za svodidly

Při přesunu za účelem umístění trojúhelníku i k havarovanému vozidlu se pohybujte v prostoru za svodidly, pokud to situace umožňuje. Za svodidla odveďte i další osoby, které se na místě nacházejí, ale nemohou pomáhat (například osoby se sníženou pohyblivostí, děti, lehce zraněné účastníky...).

Výstražný trojúhelník „nelepte na zadek“ havarovaných aut!

Zákon o silničním provozu říká, že trojúhelník musíte umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 metrů, na dálnici nejméně 100 metrů za vozidlem. V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší. Samozřejmě u sebe pravděpodobně nemáte pásmo a ani vás nikdo nebude pokutovat, pokud umístíte trojúhelník o metr jinam. Důležité je vyhodnotit situaci na konkrétním místě. Vzdálenost 50 metrů na silnici nebo 100 metrů na dálnici je dokonce někdy na bezpečnou reakci přijíždějícího řidiče málo. Pokud je nehoda v zatáčce, umístěte trojúhelník zatáčku či před horizont, a to ve směru jízdy, kde se stala dopravní nehoda. Trojúhelník složte pokud možno ještě v kufru vozidla.

U havarovaného vozidla nejdříve vypněte motor

Ještě před samotným poskytnutím první pomoci je nutné zajistit havarované vozidlo, aby byla záchrana bezpečná. Pokud je motor stále v chodu, vypněte jej a vytáhněte klíček, který umístíte na střechu vozidla. Zatáhněte ruční brzdu.

Auta vybuchují jen ve filmech, ale hoří rychle

Pokud začíná havarované vozidlo hořet, chovejte se opatrně. Můžete použít přenosný hasicí přístroj, máte-li ho k dispozici, ale pokud vyhodnotíte, že uhašení není ve vašich silách, raději se k vozidlu nepřibližujte a vyčkejte příjezdu hasičů. Vozidla vybuchují jen ve filmech, ale hoří sakra rychle.

Pozor na airbagy

Nevystřelený airbag představuje nebezpečnou zbraň. Nestrkejte tedy do míst, kde se nachází airbagy (označené nápisem airbag) hlavu, ale pouze šmátrejte rukama.

Přivolání odborné pomoci

Pokud jsou na místě zranění, volejte vždy linku 155. Ta sama aktivuje další složky (jako je policie a hasiči). A kdy volat? Nejlépe když přicházíte k vozidlu a vidíte počet a stav raněných. Pokud zavoláte dříve, hlavu vám nikdo neutrhne, ale stejně budete muset upřesnit stav zraněných (zda jsou při vědomí, dýchají a podobně).

O pacienta se starejte, až budete mít zajištěnu vlastní bezpečnost

Ač to zní paradoxně, v jistém ohledu je pacient na pomyslném posledním místě. Veškeré předešlé kroky jsou nutné pro zajištění vaší bezpečnosti. Ve skutečnosti je to sled kroků, které zvládnete během chvíle a mohou vám zachránit život a dát šanci zraněným osobám.

Není-li to nutné, nevytahujte pacienta z vozidla

Pacienty vyprostěte pouze, představuje-li vozidlo pro ně další nebezpečí (například se z něj kouří), případně je-li v bezvědomí a nedýchá normálně. V takovém případě je nutné zahájit resuscitaci, kterou v sedadle provádět nelze. V ostatních případech nechte poraněné ve voze a poskytněte jim psychologickou první pomoc do příjezdu záchranných složek. Masivní krvácení lze zastavit, i pokud je pacient ve vozidle.

Pár tipů na závěr

Mějte reflexní vestu po ruce řidiče. Pořiďte si takový počet reflexních vest, kolik máte míst k sezení. Doporučují se reflexní vesty, které mají reflexní pruhy i horizontálně. Autolékárničku rovněž umístěte tak, abyste ji měli rychle dostupnou. Zvažte nákup kvalitní autolékárničky. Do vozu si rovněž pořiďte hasicí přístroj a pomůcku k rozbíjení skla či přeříznutí bezpečnostních pásů.

Zdroje:

Kategorie: 

Odběr novinek o Mnichovohradišťsku

Přihlaste se k odběru informací e-mailem, aby vám už žádná z novinek na Mnichovohradišťsku neunikla!

Go to top