V únoru došlo k podpisu smlouvy mezi městem Mnichovo Hradiště a firmou BREX, která bude stavět lávku přes dálnici D10 ve směru na Horku. Stavba v hodnotě 36 milionů korun začala v pondělí 3. dubna symbolickým poklepáním na základní kámen. Hotovo by mělo být letos na podzim.
Slavnostního odpoledne se zúčastnili starosta Mnichova Hradiště Jiří Plíhal, Poslanec PSP ČR a místostarosta Mnichova Hradiště Ondřej Lochman, architekti Zdeněk Rudolf a David Ambros z AP Atelieru, náměstek ministra dopravy Václav Bernard, ředitel Nadačního fondu Škoda Auto (NFŠA) Ladislav Kučera, člen správní rady NFŠA Martin Hrdlička, člen dozorčí rady NFŠA Bohdan Wojnar, obchodně-technický ředitel dodavatelské firmy BREX Ladislav Vodička, spolumajitel subdodavatelské firmy Excon Martin Kovář, zastupitelé města a zástupci městského úřadu a v neposlední řadě pamětník Jaroslav Koloc, který zavzpomínal na doby před existencí dálnice D10, kdy se zdejší lipovou alejí obklopenou ovocnými sady obyvatelé města s oblibou ubírali na nedaleký vrch Horka za výhledy na město. Stavba rychlostní komunikace R10 (dnes dálnice D10) však krajinu přetnula a alej přerušila.
„Byl jsem coby zastupitel už od 90. let velkým propagátorem vybudování lávky. V žebříčku priorit zůstávala až někde na konci. Realizovat záměr se podařilo až nyní,“ řekl Jaroslav Koloc.
Vybudování lávky bylo možné díky pomoci Státního fondu dopravní infrastruktury (29,5 milionu korun) a NFŠA (1,3 milionu korun projektovou přípravu).
„Právě místní lidé, nadační fond a stát se o lávku zasadili nejvíce,“ řekl ve svém projevu Ondřej Lochman.
„U podobných objektů vidím i určitou symboliku ve smyslu propojování. Nejen propojení města s kopcem Horka, ale v širším smyslu i propojování mezi regiony, národy a kulturami,“ uvedl náměstek ministra dopravy Václav Bernard.
Poselství propojování zmínil i zástupce NFŠA. „Náš fond podporuje to, co lidi spojuje,“ řekl Martin Hrdlička.
O Mnichovu Hradišti se mluví jako o jedné z bran do Českého ráje. „Myslím, že lávka se pro řidiče jedoucí po dálnici bránou do Českého ráje opravdu stane,“ zdůraznil místostarosta Mnichova Hradiště Jan Mareš další symboliku stavby.
Lávka bude mít jednak rekreační význam – z Horky učiní opět cíl procházek a zvýší i dostupnost Českého ráje, jednak přispěje ke zvyšování prostupnosti krajiny v okolí Mnichova Hradiště, která je kvůli dálnici D10 na jedné straně a řece Jizeře na straně druhé značně segmentovaná. Vytvářet nová spojení mezi městem a okolními sídly patří k dlouhodobým snahám vedení města – vedle lávky přes dálnici bude v letošním roce vystavěna i lávka přes Jizeru u Kofoly vedoucí na Klášter Hradiště nad Jizerou, město rovněž obnovuje historické cesty v krajině.
Během prací si stavba několikrát vyžádá krátké omezení provozu na dálnici. První chodci a cyklisté by po nové lávce měli dálnici překonat letos před koncem roku.
Petr Novák
Starosta Jiří Plíhal a poslanec PSP ČR a místostarosta města Ondřej Lochman. Foto: Petr Novák
Ondřej Lochman, Jiří Plíhal, architekt David Ambros z AP Atelieru, náměstek ministra dopravy Václav Bernard, obchodně-technický ředitel firmy BREX Ladislav Vodička, člen dozorčí rady NFŠA Bohdan Wojnar, člen správní rady NFŠA Martin Hrdlička, ředitel NFŠA Ladislav Kučera a spolumajitel subdodavatelské firmy Excon Martin Kovář. Foto: Petr Novák
Místo, kudy povede lávka přes D10. Foto: Petr Novák
Mohlo by vás také zajímat: