Mezi Městským úřadem Mnichovo Hradiště, konkrétně jeho odborem dopravy, a Ministerstvem dopravy ČR probíhá prakticky již od roku 2018 živá spolupráce. Ta se dosud týkala například zavádění digitálních fotografií a podpisů, elektronických žádostí o řidičský průkaz nebo elektronických podání žádostí na úseku agendy vozidel.
V poslední době odbor spolupracuje převážně s Architektonickou a projektovou kanceláří Ministerstva dopravy, která se v rámci resortu dopravy zabývá mimo jiné zvyšováním uživatelského komfortu v aplikacích, a to jak ve prospěch klientů, tak úředníků. Mnichovohradišťský úřad je v tomto ohledu pro ministerské úředníky partnerem a pomáhá při zavádění nových nástrojů do praxe. Společným cílem je přitom rychlejší odbavení klientů a minimalizování nutnosti osobních návštěv úřadu.
Karel Váchal, zástupce digitálního zmocněnce z Ministerstva dopravy, vyzdvihuje nadstandardní erudici úředníků v čele s vedoucím odboru Janem Podlipským, profesionální, efektivní a respektující přístup k práci i klientům a v neposlední řadě funkční rezervační systém, který město využívá a který šetří čas. Nutno podotknout, že toto sdílení zkušeností z praxe probíhá nad rámec běžných povinností. Podobný model spolupráce má ministerstvo i s dalšími městskými úřady nejen ve středních Čechách, přesto jde o ukázku upřímného zájmu o další rozvoj uživatelského prostředí.
„Míra digitalizace roste. Vezmeme-li řidičské průkazy, nejprve bylo možné elektronicky žádat pouze o jejich prodloužení, později o náhradu ztraceného průkazu, dnes už je tato agenda digitalizovaná takřka kompletně. Převzetí dokladu však klient stále musí potvrdit na úřadě podpisem,“ popisuje aktuální praxi vycházející z legislativy Jan Podlipský. Stále je tak prostor pro další vývoj, na kterém však již ministerstvo pracuje.
Vedle řidičských průkazů je možné učinit od února 2024 elektronické podání také v agendě vozidel, například při přepisech vozidel. Pokud jej klient využije, ušetří tak nejen čas strávený vyplňováním formuláře, ale i peníze – zaplatí o 20 procent nižší správní poplatek. Toto podání je možné učinit přes Portál dopravy například z pohodlí domova, a to sedm dní v týdnu, 24 hodin denně. Cílem digitalizace všeobecně je snižování počtu osobních návštěv klientů na úřadech a zrychlování procesů. Pokud je cesta na úřad nezbytná, klienti mnichovohradišťského úřadu mohou využívat rezervační systém. Ze tří přepážek tu jedna obsluhuje výhradně předem objednané klienty, další dvě klienty bez objednání, a to pět dnů v týdnu.