Mezi největší investice města Mnichovo Hradiště v letošním roce patří výstavba dvou lávek pro pěší a cyklisty. První je právě dokončována u výrobního areálu společnosti Kofola na Černé silnici, překonává Jizeru a brzy nabídne spojení mezi Hradištěm a sousední obcí Klášter Hradiště nad Jizerou, druhá překlene frekventovanou dálnici D10 a propojí město s vrchem Horka. Střední část této lávky, která by měla být „branou do Českého ráje“, usadí v sobotu 30. září na místo vysokotonážní jeřáb.
Instalace ocelové konstrukce si v sobotu 30. září a v neděli 1. října vyžádá omezení dopravy v úseku dálnice mezi Mnichovým Hradištěm a Bakovem nad Jizerou. V sobotu bude v 16 hodin doprava v obou směrech nejprve svedena do jednoho pruhu a ve střední části dálnice bude probíhat příprava jeřábu. Ten do Hradiště přijede z areálu firmy Hanyš na předměstí Prahy. Úderem 19. hodiny bude dálnice v úseku uzavřena úplně a předpokládá se, že krátce poté proběhne samotné umisťování lávky nad dálnici. V průběhu noci bude stavební firma BREX konstrukci lávky kompletovat – sešroubovávat, svařovat, instalovat zábradlí, realizovat nátěry. Práce by měly být dokončeny do nedělní 9. hodiny ranní, kdy bude v úseku dálnice opět v obou směrech obnoven provoz v jednom pruhu. Následně bude jeřáb znovu demontován a připraven k transportu. V poledne bude dálnice průjezdná opět ve standardním režimu.
Střední část lávky připravená na montáž. Zdroj: město Mnichovo Hradiště
Za návrhem 60 metrů dlouhé lávky stojí AP ateliér renomovaného architekta Josefa Pleskota. Jedná se o ocelovou obloukovou lávku s tzv. mezilehlou ortotropní mostovkou (viz obrázek níže). Těleso lávky je umístěné na dvou železobetonových opěrách a dvou železobetonových základových prazích pro kloubové uložené oblouku. Šířka lávky činí 3,61 metru, přičemž volná šířka je 3 metry. Pochozí část lávky je tvořena žebrovaným plechem, který bude v příštích týdnech opatřen hydroizolační stěrkou s křemičitým pískem.
Vizualizace lávky. Zdroj: město Mnichovo Hradiště
Náklady na stavbu činí 36 milionů korun. Město získalo dotaci ve výši 29,5 milionu korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), další 4 miliony pak z Nadačního fondu ŠKODA AUTO (NFŠA), který v projektu sehrál klíčovou roli.
O lávce, která by město s krajinou za dálnicí opět propojila, se v Mnichově Hradišti mluvilo čtyři desetiletí. Vzhledem k vysokým nákladům a množství jiných projektů s vyšší prioritou však bylo jasné, že město se do této investice samo nepustí. V roce 2021 se do věci vložil NFŠA. Projekt zástupce nadačního fondu zaujal natolik, že se fond rozhodl financovat částkou 1,485 milionu korun projektovou přípravu. Ukázalo se, že stavba je realizovatelná, a zastupitelstvo města dalo následně investiční akci zelenou. Zástupci NFŠA a města vybrali projekční kancelář, vítězný AP ateliér zpracoval v druhé polovině roku 2021 projektovou dokumentaci, v únoru 2022 město získalo stavební povolení a v červnu i klíčovou dotaci ze SFDI. Na konci ledna bylo uzavřeno výběrové řízení na zhotovitele, jehož vítězem se stala liberecká stavební firma BREX spol. s r.o. Ta si staveniště převzala v březnu 2023.
Stavba by měla být dokončena v průběhu října. Její realizace přispěje k lepší prostupnosti krajiny v okolí města, která je kvůli překážkám, především řece Jizeře a dálnici, značně fragmentarizovaná. Lávka bude mít svůj dopravní význam – nabídne bezpečné spojení s městem obyvatelům místních částí ležících za dálnicí. A také význam turistický – pěším i cyklistům se po překročení lávky otevře volná cesta nejen na nedaleký hrad Valečov či Drábské světničky, ale i dál do Českého ráje. Výstavbou lávky rovněž dojde k symbolickému zcelení dvou částí přerušené Husovy aleje.
Vizualizace lávky v Husově aleji. Zdroj: město Mnichovo Hradiště
V návaznosti na dokončení stavby bude řešena úprava přilehlé cestní sítě. A to jak na vrchu Horka, tak v blízkosti kynologického cvičiště. Z Hradiště se bude možné k lávce dostat Husovou alejí, v tom případě však budou zájemci překonávat silnici II/268. Lepší tak bude zvolit trasu vedoucí Nákladní ulicí podél Veselky, obchvat města podejít, a přecházení frekventované silnice se tak vyhnout. Tuto cestu hodlá město letos nebo v příštím roce vyspravit.