Změny v autobusové dopravě od prosince: Konec dosavadních karet, nové cenové tarify a jízdné zdarma pro seniory a ZTP

Autobusovou dopravu na Mnichovohradišťsku čekají výrazné změny. Ilustrační foto: Petr Novák

Jak jsme již informovali, autobusovou dopravu na Mnichovohradišťsku čekají od 12. prosince výrazné změny. Integrace do systému Pražské integrované dopravy (PID) přinese mimo jiné zlepšení autobusového spojení Mnichovohradišťska s Prahou. Kromě výrazných změn jízdních řádů čekají cestující i další novinky. Pojďme se s nimi seznámit.

Končí současné čipové karty – jaké budou možnosti placení?

Dosavadní čipové karty, které byly vydány dopravci Arriva, Transcentrum, Dopravní podnik Mladá Boleslav, Bus Line nebo ČSAD Liberec, již nebude možné používat. Proto si je nyní již nenabíjejte na výrazně vysoké částky. Případné přeplatky budou od ledna po žádosti propláceny zpět.

Možnosti placení budou následující:

Hotovostní platba:

Pokud cestujete velice zřídka, zůstává stále možnost platit hotově. Ceny budou odstupňované dle pásem (viz níže) přibližně po 10 Kč:

  • 1–2 navazující pásma do 15 minut 14 Kč,
  • 1–2 navazující pásma do 30 minut 22 Kč,
  • 3 navazující pásma nebo do 60 minut 30 Kč,
  • 4 navazující pásma nebo do 90 minut 40 Kč atd.

Jízdenky jsou přestupní, takže například lidé cestující z Horní Bukoviny, kteří budou mít garantovaný přestup v Mnichově Hradišti, si mohou koupit rovnou jízdenku do Mladé Boleslavi, a tu poté pouze ukázat řidiči druhého autobusu.

Stejným způsobem budou řešeny taktéž přípoje do Prahy. Cesta na Černý Most bude řešena způsobem „počet vnějších pásem z nástupního pásma + 1 pásmo navíc“ (například z Mnichova Hradiště to bude 9 + 1, z Mladé Boleslavi 7 + 1 atd.), s lístkem na metro pak součet bude ještě + další 3 (tedy 7 + 1 + 3).

Bezhotovostní platba:

Stejné jízdenky jako v případě platby v hotovosti lze zaplatit i platební kartou. Ale pouze kartou bezkontaktní. Klasickými „zasouvacími“ terminály vozy vybaveny nebudou. Velice šikovnou alternativou je poté aplikace PID Lítačka. Přes ni se totiž dá vyhledat spojení a rovnou nabídne i vhodnou jízdenku. Pokud máte i klasickou „Lítačku“ (viz níže), dá se do této aplikace zadat a sama rovnou dopočítává potřebnou jízdenku.

Lítačka:

Pro pravidelné dojíždění (děti do škol, denní dojíždění za prací) se určitě vyplatí Lítačka. Ta je vlastně předplacenou měsíční/čtvrtletní/roční jízdenkou. Pro její založení je potřeba zajít osobně na okénko Českých drah v Mladé Boleslavi na autobusovém nádraží, okénko předprodeje DP hlavního města Prahy na výstupní zastávce na Černém Mostě nebo využít možnost on-line na stránkách www.pidlitacka.cz. Dokládání věku nebo například potvrzení o studiu lze provést taktéž osobně nebo elektronicky. Poté si pouze předplatíte potřebná pásma a můžete si mezi nimi nekonečně cestovat. Čím více autobusy využíváte, tím levněji vás pak cestování vyjde (reálným příkladem z nedalekého okolí budiž dvě cestující ze Strašnova do Mladé Boleslavi, které za rok dojíždění ušetřily oproti sousedkám, které jezdí za hotové, asi 4 000 Kč, zvláště pak poté, co se letos v srpnu zdražovalo).

Jízdné pro lidi nad 70 let a držitele ZTP zdarma

Další důležitou změnu budou mít senioři nad 70 let a držitelé ZTP. Obě tyto skupiny budou od prosince cestovat zdarma, pouze se budou muset při nástupu muset prokázat průkazkou (v prvním případě stačí občanský průkaz).

Co jsou to pásma?

Pásma jsou „kruhové oblasti“ okolo Prahy. Čím dál od Prahy, tím mají vyšší číslo. Například Mnichovo Hradiště spadá do devátého pásma, Kněžmost a Bakov nad Jizerou do pásma osmého. V jakém pásmu se bude nacházet vaše konkrétní zastávka, se dozvíte na webu PID, kde také naleznete téměř finální jízdní řády. Po překliknutí na „Schémata“ můžete spatřit i mapky oblastí, kudy linky pojedou a kde bude možné garantovaně přestupovat (tedy autobusy na sebe čekají).

Nový systém zastávek na znamení

Většina zastávek bude nově fungovat v režimu „na znamení“. Pro cestující uvnitř autobusu to znamená jediné: Pokud chcete na takové zastávce vystoupit, je potřeba zmáčknout dostatečně včas tlačítko. Bude jich v autobuse dostatek. Tímto dostane řidič znamení, že má zastavit, rozsvítí se mu ikonka a pípne zvuk. Zastávku na znamení poznáte jednoduše: Autobus hlásí akusticky zastávky, a pokud je zastávka na znamení, systém ji náležitě ohlásí. Novější vozy budou mít uvnitř i LCD obrazovku, na níž bude vedle názvu zastávky i symbol zvonečku, starší vozy vedle názvu budou mít nicneříkající (x).

Zdroj: Jan Kodrla, Arriva, PID

K tématu jsme již psali:

Kategorie: 

Odběr novinek o Mnichovohradišťsku

Přihlaste se k odběru informací e-mailem, aby vám už žádná z novinek na Mnichovohradišťsku neunikla!

Go to top