Praha–Liberec za 70 minut. Po dvaceti letech míří zrychlení železnice do centrální komise

Praha–Liberec za 70 minut. Varianta podél D10 padla, stát zůstane u Všejanské spojky. Ilustrační foto: Jan Juřena

Železniční spojení Prahy a pátého největšího města v zemi by mohlo začít vypadat alespoň jako na přelomu tisíciletí. Správa železnic pokročila s novou studií o zrychlení trati mezi Prahou a Libercem, u které již vychází její návratnost. Do konce roku by jednu ze tří navrhovaných variant měla vybrat centrální komise ministerstva dopravy. Trať by měla přinést lepší spojení s Libercem a Prahou i pro obyvatele Mnichova Hradiště.

Na dotaz deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „Momentálně se připomínkuje závěrečné plnění Studie proveditelnosti železničního spojení Mladá Boleslav – Liberec – státní hranice. Předběžně vychází 3 varianty jako ekonomicky efektivní, z nichž dvě na rychlost 200 km/h,“ řekl Jemelka. Podle něj by se měla studie dostat na jednání centrální komise do konce roku. Cílem je jízdní doba 70 minut, dosud je přes 130 minut.

Varianty se týkají úseku Mladá Boleslav město – Liberec – státní hranice a všechny respektují dosud ministerstvem dopravy schválenou variantu „Deko“ pro úsek Lysá nad Labem – Milovice – Mladá Boleslav, tedy s Všejanskou spojkou. Součástí navrhovaného řešení jsou i tunelové úseky. Vzhledem k tomu, že připomínkování ještě neskončilo, ministerstvo dopravy zatím nechce zveřejnit odhadované náklady.

Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že během českého předsednictví EU chce provést revizi politiky celoevropských sítí TEN-T, a pokusit se do seznamu celoevropských koridorů dostat i trať z Prahy do Liberce. Podle nového konceptu je Liberec definován jako městský uzel, ale nyní je na síti TEN-T napojen jen na silniční infrastrukturu. Na základě toho ho chce ministerstvo dostat do sítě TEN-T.

Třicet let slibů

„Po modernizaci trati předpokládáme zavedení rychlíků a expresů do Liberce. Tyto vlaky nabízejí možnost potenciálního prodloužení do Zhořelce a případně dále do vnitrozemí v souladu s rozhodnutím polských, dolnoslezských anebo saských protějšků, případně železničních podniků,“ uvádí materiál ministerstva. O lepším spojení Prahy a Liberce po železnici se mluví třicet let.

Posun pro budování rychlejšího spojení učinili 12. září 2022 i středočeští zastupitelé. Schválili 6. Aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, která řeší vybudování takzvané Bezděčínské spojky u Mladé Boleslavi. Správa železnic tak může zahájit projektovou přípravu stavby.

Vydání aktualizace spočívá ve vymezení koridoru v úseku Nepřevázka – Mladá Boleslav město. Krajský úřad se vypořádal s uplatněnými stanovisky všech dotčených orgánů, vyhodnotil výsledky projednání a zpracoval návrh rozhodnutí o námitkách a návrh vyhodnocení připomínek, které byly zaslány dotčeným včetně Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Spojka pomůže mimo jiné přivést nákladní dopravu ze železničního uzlu v Nymburce k automobilce Škoda Auto. Vlaky se tak vyhnou současné sklonově náročnější trase přes hlavní nádraží.

Bezděčínská spojka je vedena z trati Nymburk – Mladá Boleslav. U výhybny Bezděčín, u Nepřevázky, se odpojuje a vede podél dálnice D10. U Jemníků vznikne dlouhý pravý oblouk, přičemž u Řepova vznikne další, levý, kterým bude spojka navázána na železnici do Dolního Bousova. Součástí nové dvoukolejné trati se zabezpečovačem ETCS bude i nová stanice Mladá Boleslav východ.

Zdroj: Jan Sůra, zdopravy.cz

Ilustrační foto: Jan Juřena

Kategorie: 

Odběr novinek o Mnichovohradišťsku

Přihlaste se k odběru informací e-mailem, aby vám už žádná z novinek na Mnichovohradišťsku neunikla!

Go to top