Příprava nové silnice z Turnova do Jičína pokročila. ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2029

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) představilo další posun v přípravě stavby silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi (pro zjednodušení se často uvádí Jičín jako větší město). V listopadu proběhla na Ministerstvu dopravy společná schůze zástupců ŘSD, Libereckého kraje a města Turnov, kde ministr dopravy jednoznačně potvrdil vedení trasy ve variantě E12.

Nově je už jasné, že v celé trase by měla být rychlost 110 km/h. Z původních 18 miliard odhadované náklady stouply na 24 miliard korun, což ŘSD vysvětluje aktualizací rozpočtu. V celé délce nové trasy dlouhé 35 kilometrů již proběhly soutěže na zhotovitele podrobných geotechnických průzkumů, pro úsek Valdštejnsko–Čímyšl aktuálně běží hodnocení nabídek. Znamená to, že v celé trase je možné již spatřit vrtací soupravy pro geotechnický průzkum. ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2029 a zprovozněním do roku 2033. Podmínkou je i stavba přivaděče Žernov – Zelený háj.

Všichni projektanti budou vycházet ze zpracované technické studie z března 2023. Jde o variantu, která kombinuje dvě šířková uspořádání budoucí komunikace. „ŘSD ve snaze vyjít vstříc požadavkům samospráv akceptovalo v začátku úseku maximální zapuštění stavby v terénu. Trasujeme kapacitní komunikaci mimo území Českého ráje tak, abychom nenarušili krajinný ráz a životní prostředí,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Na projektování bude dohlížet krajinný inženýr pro minimalizaci dopadů stavby na krajinu. Veškeré podněty zapracuje ŘSD v maximální možné míře do projektu.

Trasa silnice je rozdělená do čtyř staveb. Na všech se pracuje koordinovaně. Začátek úseku tvoří přestavba mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Ohrazenice. Dál je to 5,5 kilometru dlouhý úsek Ohrazenice – Valdštejnsko, jenž zahrne i tunely Pelešany (délka 900 metrů) a Přepeře (150 metrů). Následuje 12,5 kilometru dlouhý úsek Valdštejnsko – Čímyšl včetně přivaděče ke městu Semily. Trasu zakončí část Čímyšl – Úlibice dlouhá 14,5 kilometru.

Všechny úseky jsou již geodeticky zaměřené. Na MÚK Ohrazenice skončil podrobný geotechnický průzkum a začaly projekční práce nutné pro dokumentaci k povolení stavebního záměru. „Zhotovitelé projektové dokumentace k povolení stavebního záměru vzejdou ze soutěže začátkem roku 2025,“ doplnil Rýdl.

Mezi MÚK Ohrazenice a MÚK Žernov plánuje ŘSD čtyřproudovou komunikaci dlouhou 11,8 kilometru. Čtyřpruh vznikne hlavně proto, že na trase budou tunely. V tříproudovém uspořádání jsou tunely z pohledu dopravy, údržby a zejména z hlediska bezpečnosti provozu nevhodné. Zbývající úsek mezi MÚK Žernov a MÚK Úlibice bude v podobě 2+1 jízdní pruhy, tedy tříproudová silnice dlouhá přes 21 kilometrů. 

Celá tato varianta prokázala ekonomickou efektivitu s ohledem na předpoklad zprovoznění stavby po roce 2030 a je v souladu se schválenou kategorizací silnic a dálnic do roku 2050, stanoviskem EIA a s územně plánovacími dokumenty Libereckého a Královéhradeckého kraje.

Detailně stavbu popisuje informační leták.

Zdroj: zdopravy.cz, Liberecký kraj

Mohlo by vás také zajímat:

Odběr novinek o Mnichovohradišťsku

Přihlaste se k odběru informací e-mailem, aby vám už žádná z novinek na Mnichovohradišťsku neunikla!

Go to top