Proměna vozidel na českých regionálních tratích pokračuje. České dráhy odkoupily od společnosti Heros Helvetic Rolling Stock GmbH dalších 16 motorových vozů Stadler RegioShuttle RS1. Objeví se od roku 2025 i na trati do Turnova a dalších tratích v okolí.
Kontrakt dopravce zveřejnil ve věstníku veřejných zakázek. Cena za 16 vozů je 13,81 milionu eur (zhruba 324 milionů korun).
Motorové vozy Stadler RS1 se vyráběly v letech 1996–2013. „Vozidla jsou do konce roku 2024 v provozu v Sasku a Bavorsku u společností OSB, BSB a SWEG. Všechny tyto vozy jsou od roku 2025 určeny pro Středočeský kraj do provozního souboru Nymbursko. Vozy tedy budou nasazeny prakticky na všechny neelektrizované tratě okolo Nymburka a na tratě okolo Mladé Boleslavi,“ potvrdil člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta.
Kromě trati procházející Mnichovým Hradištěm (070 Mladá Boleslav – Turnov) se RS1 objeví na trati 062 Nymburk – Mladá Boleslav nebo 064 Mladá Boleslav – Sobotka – Mladějov v Čechách – Lomnice nad Popelkou.
Vozidla projdou modernizací na řadu 841.2. České dráhy už podobně modernizovaly vozy pro linky v objednávce Ústeckého kraje na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa, poslední nákup uskutečnily na konci roku 2022.
„Celkový počet RS1 u ČD bude tedy již 82 kusů. Tyto motorové vozy postupně nahrazují kvalitativně slabší vozidla řad 810 a 814 a stávající se tak u ČD nosnou řadou ve vozbě regionálních vlaků zejména na neelektrizovaných tratích. Jejich výhodou je nejen nízkopodlažnost a vyšší rychlost, ale na rozdíl od vozidel řady 810 a 814 jsou i vhodná pro zástavbu evropského zabezpečovače ETCS,“ dodal Ješeta. Cílový stav je podle něj 110 vozidel, kupovat je chce například ještě pro Liberecký či Středočeský kraj.
Zdroj: zdopravy.cz, doplněno o upřesňující informace od člena představenstva ČD Jiřího Ještěty